Szennai Dóra

Szennai Dóra vagyok, dietetikus.
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán végeztem 2017-ben.
Fő szakterületem az inzulinrezisztenciához és a cukorbetegséghez kapcsolódó testtömeg csökkentés. Jelenleg klinikai dietetikusként dolgozom az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetben, illetve a Medconnexus Gyógyászati Központban tartok magánrendelést.
Az IWI Nemzetközi Fitnesziskola személyi edző képzésére azért jelentkeztem, mert hiszem, hogy az egészséges élet mindenki számára elérhető lehet életmódváltással.

Táplálkozási tanácsadás


Ki a dietetikus?


Dietetikusként a megfelelő táplálkozás szokások kialakításában segítek a beteg és az egészséges embereknek.

Ez a gyakorlatban a táplálkozási tanácsadások során valósul meg, ahol egyénre szabott étrendi tanácsokkal látlak el az egészségi állapotodnak megfelelően, a céljaidhoz leginkább illeszkedő módon.

A célom minden esetben a kiegyensúlyozott táplálkozás megtartása, elkerülve a szélsőséges, szükségleten korlátozásokat az étrendedben. A szükséges módsításokat pedig minden esetben életmódváltáson keresztül valósítjuk meg.


Mi történik a dietetikusnál?


Elsőként részletes állapotfelmérést végzek: táplálkozási anamnézis, testmagasság és testtömeg mérés, testösszetétel meghatározás, melynek segítségével pontos képet kapok a jelenlegi egészségi állapotodról és táplálkozási szokásaidról.

Az eredmények alapján felállítjuk a rövid és hosszú távú, egyénre szabott célokat számodra pl. elérendő testtömeg, mennyi idő alatt, és meghatározzuk az ezek eléréséhez szükséges lépéseket.

Fontosnak tartom, hogy a dietetikai tanácsadások során képessé válj az egészségedet támogató étrendet önállóan megvalósítani a mindennapjaidban, az életviteledhez leginkább illeszkedő módon.


Életmódváltás 2 lépésben


1. Táplálkozási tanácsadás

Az állapotfelmérés alapján megismertetem Veled a követendő étrend általános alapelveit, a megvalósításhoz szükséges módosításokat az eddigi étrendedben. Kitérünk a nyersanyagválogatás, az alkalmazandó konyhai technológiák fontosságára.

2. Személyre szabott étrend

Az első dietetikai tanácsadást követően táplálkozási napló vezetését kérem Tőled, melyet elemezve következtetek az aktuális energia- és tápanyagbeviteledre. Ez alapján készítem a céljaid eléréséhez szükséges, személyre szabott étrendedet.






Személyi edzés


Személyi edzőként a megfelelő mozgásforma kiválasztásában és edzésprogramod összeállításában segítek az egészségedet támogató módon az egyéni adottságaidnak és céljaidnak megfelelően.

Célom a mozgás megszerettetése és a jó közérzet kialakítása az edzések során.
Az életmódváltás megvalósítása érdekében nagyon fontosnak tartom a mozgás és az étkezés komplex rendszerként való kezelését. A megfelelően összeállított, preventív edzésprogram ugyanis gyorsítja az anyagcserét, növeli az energiafelhasználást így segít az ideális testtömeg elérésében. A rendszeres testmozgás segít a mindennapi stressz kezelésében és növeli az önbizalmat, összességében energikussá és magabiztossá tesz, testi, lelki és mentális egészséged elérésében fontos szerepet tölt be.

Elsőként felmérem az aktuális fittségi és egészségi állapotodat vizsgálatok és tesztek segítségével. Az eredmények alapján a kiinduló szintednek megfelelően felállítjuk a rövid és hosszú távú célokat, majd összeállítom számodra legmegfelelőbb mozgásprogramot. A fejlődésed nyomon követése érdekében folyamatosan ellenőrizzük a mozgásprogramod hatékonyságát.


Személyi edzés



Inzulinrezisztencia és PCO


Kialakulásának okai


A hasnyálmirigy által termelt inzulin nevű hormon a szervezet szénhidrát anyagcseréjének fő szabályozója, a sejtek cukor (glükóz) felhasználását segíti. Inzulinrezisztencia esetén a termelődő inzulint a sejtek nem ismerik fel megfelelően, így nem tudják a vérből felvenni a cukrot, nemkívánatos vércukorszint emelkedést és további inzulintermelést okozva. A túlsúly és az elhízás ömagában is rontja a sejtek inzulinérzékenységét. Az inzulinrezisztencia kapcsán érdemes megemlíteni az PCO szindrómát (policisztás ovárium szindrómát), hiszen gyakran jár magas inzulinszinttel, alakít ki inzulinrezisztenciát. Nevét a petefészek jellegzetes elváltozásáról kapta ez a hormonális betegség, ugyanis a ciklus során a meg nem érett tüszők folyadékot tartalmazó cisztákká alakulnak. Valójában azonban az egész szervezetre kiterjedő elvátozás, ugyanis jellemző rá a férfi nemi hormonok túlsúlya a női szervezetben.


Tünetek és szűrése


Az inzulinreszitanciát a jellemző tünetek mellett az Orális Glükóz Tolerancia Teszt (OGTT) segítségével diagnosztizálják. Valójában az optimális vércukorszint elérése érdekében fokozódik az inzulintermelés, a magas inzulinszint pedig serkentően hat a zsírraktározási folyamtokra, így vezet gyakran testtömeg gyarapodáshoz (túlsúly, elhízás).

A magas inzulinszint továbbá okozhat meddőséget, rossz közérzetet, fáradékonyságot, hajhullást. A PCO tünetei hasonlóak az inzulinrezisztencia tüneteihez, de jelentkezhet rendszertelen vagy hiányzó menzesz, peteérés, aknés, pattanásos bőr, megnövekedett szőrzet az arcon és a testen. A petefészek ultraganos vizsgálata és a nemi hormonok szintjének vizsgálata a vérben együttesen adja a diagnózist.


Kezelése


A kezelési mód kiválasztása függ az inzulinrezisztencia mértékétől, illetve a tünetek súlyosságától. Kezelésében kulcsszerepet tölt be a gyógyszeres kezelés (metformin hatóanyagú készítmények) kiegészítő terápiájaként vagy kizárólagosan alkalmazott kezelési módként az életmód terápia.

Ennek része a megfelelő összetételű étrend követése, azaz a szénhidrát anyagcsere támogatása (meghatározott szénhidráttartalmú étkezések, rendszeres étkezési ritmus kialakítása) és az ideális testtömeg elérése.

A rendszeres testmozgás pedig jótékony hatással van a sejtek inzulinérzékenységére és segíti a fogyást.



egészséges receptek



Egészséges receptek


Hogy ne a lemondásokról szóljon az életmódváltásod, próbálj ki új alapanyagokat, készítsd el változatosan ételeidet. Ha ötletekre van szükséged, böngéssz az egészséges receptek között a blogomon.

A sikeres, egészséges fogyókúra titka az életmódváltás. Ennek megvalósításához nyújt segítséget a blog általános étrendi tanácsokkal, receptötletekkel és tévhiteket eloszlató cikkekkel.






Túlsúly, elhízás


Kialakulásának okai


A túlsúly és elhízás akkor alakul ki, ha a szervezetben az energiafelhasználás és energiafelvétel egyensúlya felborul.

Több energiát veszünk fel táplálékkal, mint amennyit felhasználunk mindennapi tevékenységeink elvégzésével. Ha nem fordítjuk testmozgásra az összes táplálékból nyert energiát akkor a felesleges energia zsírszövet formájában raktározódik a szervezetben.

A testtömeg csökkentés érdekében több energiát kell felhasználnia a szervezetnek, mint amennyit biztosítunk számára, így fogja a hiányt a raktáraiból pótolni.


Tünetek és szűrése


Az esztétikai problémán kívül a felhalmozódott súlyfelesleg gyakran okoz mozgásszervi problémákat, hozzájárul a cukorbetegség, szív- és érrendszeri és gyomor-bélrendszeri elváltozások kialakulásához, valamint növeli a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Legegyszerűbben a testtömeg index (BMI érték) meghatározásával tudjuk szűrni, ami utal a többlet testtömegre (túlsúly, elhízás). Viszont ez a módszer nem tesz különbséget a különféle szövetek között (zsír, izom, csont, vízterek), melyek közül test zsírszázaléka utal túlsúlyra és az elhízásra, meghatározását speciális testösszetétel mérő eszközökkel végezzük.


Kezelése


Elsődleges kezelési módja a túlsúlynak és az elhízásnak az életmód terápia, azaz a személyre szabott étrend követése és a rendszeres testmozgás. Az extrém mértékű súlyfelesleg szükségessé teheti a gyógyszeres vagy műtéti terápiákat. Az étrendi kezelés célja az általános egészségi állapot javítása, a szövődmények kezelése.

Fontos a fokozatosság a mozgás bevezetésében és az étrendben is. A drasztikus fogyókúrák akár anyagcsere zavarokhoz vezethetnek. Az optimális, egészséges fogyás mértéke heti kb. 0,5-1 kg.



Várlak táplálkozási tanácsadásra a Medconnexus Gyógyászati Központban.
Amiben örömmel segítek: inzulinrezisztencia, PCO, emésztőrendszeri probléma, keress bátran akkor is ha testtömeg csökkentéssel kapcsolatos szakmai iránymutatásra, vagy támogatásra van szükséged.




Ha bármilyen életmód váltással kapcsolatos kérdésed van, írj az alábbi e-mail címre, vagy csatlakozz a közösségi médián Súlyszabadító tippek csoportunkhoz.

Táplálkozási tanácsadás

etrend@szennaidora.hu


Személyi edzés

edzes@szennaidora.hu